اخبار

تولید برق از هوای اتاق
۰۵ آبان ۱۳۹۹

تولید برق از هوای اتاق

نوسان دما با شدت‌های مختلف همواره در اطراف ما وجود دارد، و دانشمندان سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند این نوسانات را به برق تبدیل کند. براساس گزارش ساینس الرت، از برق تولید شده توسط این ماشین می‌توان برای تامین انرژی حسگرها و تجهیزات ارتباطاتی استفاده کرد. در این شیوه،‌ذخیره انرژی به واسطه پدیده‌ای به نام تشدید‌کننده حرارتی انجام می‌شود، ابزاری که گرما را از یک سو جذب کرده و آن را به سوی دیگر می‌تاباند. زمانی که دمای دو طرف به تعادل رسید، انرژی آن توسط فرایند ترموالکتریک جذب می‌شود. به گفته محققان دانشگاه MIT این تشدید‌کننده جدید حرارتی می‌تواند حسگرهای راه دور و هر ابزار برقی خارج از شبکه برقی را تنها با استفاده از اختلاف دمای هوا برای سال‌ها روشن نگه دارد. این ابزار را می‌توان به راحتی روی میز رها کرد و دستگاه به راحتی از نوسان دمای هوای اتاق برق تولید می‌کند و این یعنی منبعی ... ادامه مطلب »
روش هایی که می توان ترانس را خنک کرد
۰۵ آبان ۱۳۹۹

روش هایی که می توان ترانس را خنک کرد

--* سیستم ONAN (روغن طبیعی – هوا طبیعی) :  در این سیستم، هوا به طور طبیعی با سطح خارجی رادیاتورهای در تماس است و رادیاتورها به طور طبیعی با هوا خنک می‌شوند. همچنین گردش روغن در ترانسفورماتور نیز به طور طبیعی صورت می‌گیرد، یعنی روغن گرم بالا می‌رود و روغن سرد، جای آن را می‌گیرد .این نوع سیستم خنک کنندگی مختص ترانسفورماتورهای با قدرت کم است ؛ زیرا با افزایش قدرت ترانسفورماتور، حرارت سیم پیچ‌ها زیاد می‌شود و روغن باید با سرعت بیشتری در تماس با هوای بیرون قرار گیرد و عمل خنک کنندگی با سرعت بیشتری انجام شود. از این نوع سیستم برای ترانسفورماتورهای قدرت تا MVA 30 مورد استفاده قرار می‌گیرد.   --* سیستم OFWF  (روغن اجباری – آب اجباری) : در این سیستم، ابتدا روغن توسط پمپ از بالای ترانسفورماتور وارد رادیاتور می‌شود تا پس از عبور از آن، از پایین رادیاتور وارد ترانسفورماتور گردد. در رادیاتور، آب خنک کنندگی هم در ... ادامه مطلب »
آشنایی با UPS و انواع آن
۰۵ آبان ۱۳۹۹

آشنایی با UPS و انواع آن

--* یوپی‌اس یا منبع تغذیه بدون وقفه: وسیله‌ای است که در کنار یک رایانه (یا مصرف‌کننده برقی دیگر) نصب می‌شود و هنگام قطع یا تغییرات شدید ولتاژ ورودی، امکان ادامه کار در حالت نرمال را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند. UPSهای کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می‌کنند. هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود UPS به‌طور اتوماتیک منبع تغذیه رایانه را از برق شهر به باتری موجود درون خود تغییر می‌دهد این کار در مدت زمانی حدود یک یا  میلی‌ثانیه انجام می‌پذیرد و در نتیجه رایانه متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می‌دهد.                         --* انواع یوپی‌اس‌ها را از نظر عملکرد داخلی غالباً در سه دسته تقسیم‌بندی ... ادامه مطلب »
تحولی خارق‌العاده در جهان الکترونیک
۳۱ شهریور ۱۳۹۹

تحولی خارق‌العاده در جهان الکترونیک

چگونه کارشناسان الکترونیک در ایران موفق گردیدند در تغییر ساختاری و  ساخت  یک دستگاه الکترونیکی موفقیت بزرگی بدست آورند؟ صنعتگران و محققان ایرانی در تلاشند تا همگام با همکاران خود در سایر کشورها، موفقیت‌های علمی و صنعتی  کشور عزیزمان ایران را در سطح تکنولوژی روز دنیا به پیش ببرند. در میان دستگاه‌های الکترونیک که بیشتر مردم  معمولا بصورت دایمی با آن سر و کار دارند می‌توان به دستگاه استابلایزر اشاره کرد. بر  این اساس در حال حاضر به نظر می‌رسد فروش استابلایزرهای خانگی و صنعتی سهم بزرگی را در گردش مالی  بازار الکترونیک ایران به خود اختصاص داده‌اند. در ابتدا لازم است برای آشنایی  بیشتر خوانندگان  کمی در خصوص کارکرد دستگاه استابلایزر توضیح دهیم. حتما شما نوسان ولتاژ برق را در منزل و یا محل کار را دیده‌اید. ناگهان نور لامپ‌ها کم و زیاد می‌شود و گاهی نیز سوختن موتور یخچال، کولر و  یا ... ادامه مطلب »
بازیافت باتری یو پی اس
۲۴ شهریور ۱۳۹۹

بازیافت باتری یو پی اس

یکی از صنایعی که در پرتو روند حفاظت از محیط زیست در ۵۰ سال اخیر پدیدار گردیده، بازیافت مواد خطرناک در صنعت می باشد. یکی از مواد خطرناک برای محیط زیست، فلز سنگین سرب می باشد. فلز سرب کاربرد وسیعی در صنایع دارد از جمله می توان به صنعت تولید باتری و مشخصا باتری یوپی اس اشاره کرد که  در آن از مقادیر متنابهی سرب استفاده می شود. صفحات سربی در باتری اعم از خودرو و یا یو پی اس برای محیط زیست مناسب نیست و بایستی از تماس آن با اکوسیستم پرهیز کرد.   بر اساس سوابق اختراعات  ثبت شده فرآیند بازیافت سرب از باتری های فرسوده به سال های ۱۹۳۰ میلادی برمی گردد. این روش های ساده و ابتدایی بر مبنای ذوب و احیای باتری شکل گرفته اند. در روش های ابتدایی بازیافت باتری، امکان جداسازی اجزا و بازیافت کامل باتری وجود ندارد و در کنار آن خسارت های غیرقابل جبرانی نیز به محیط زیست وارد می شود. به عنوان مثال در روش های اولیه از ماده پلاستیک ها ... ادامه مطلب »
شارژ کردن هدفون با انرژی خورشید
۱۳ مرداد ۱۳۹۹

شارژ کردن هدفون با انرژی خورشید

به تازگی هدفون‌هایی طراحی شده است که با استفاده از انرژی خورشید کار می‌کنند و از نظر تئوری، تجربه گوش‌دادن نامحدود به موسیقی را برای کاربر خود فراهم می‌کنند.این هدفون از موادی ساخته شده است که می‌تواند از نور مستقیم و غیر مستقیم همچون خورشید، انرژی بگیرد. به صورتی که اگر کاربری در تاریکی مطلق به موسیقی گوش نکند درتمام مدت هدفون وی شارژ باقی خواهد ماند. میتوان پیش بینی کرد اگر این هدفون به مدت زمان یک ساعت و نیم بیرون بماند، می‌تواند برای ۶۸ ساعت مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر قابیلت‌های این هدفون می‌توان به برقراری تماس، حالت تقویت صدا در محیط و همگام‌سازی هدفون با چند دستگاه اشاره کرد. همچنین می توان گفت این هدفون اندکی قابلیت تحمل باران و تعریق کاربر به هنگام ورزش کردن را دارد. ادامه مطلب »
قطار مغناطیسی
۱۰ مرداد ۱۳۹۹

قطار مغناطیسی

-* نحوه کارکرد قطارهای مغناطیسی: در نحوه کار قطارهای مغناطیسی از دو تکنولوژی استفاده می شود. مورد اول تعلیق الکترومغناطیسی (EMS) و نوع دوم آن تعلیق الکترودینامیک (EDS) است.در سیستم تعلیق الکترومغناطیس از آهنرباهای الکتریکی در بدنه قطار استفاده می شود. سامانه های کنترل الکترونیکی نیز وظیفه حفظ فاصله بین قطار و ریل را برعهده دارند. در استفاده از این تکنولوژی نیازی به استفاده از چرخ وجود ندارد. استفاده از این تکنولوژی در قطارها توسط آلمانی ها ابداع شده است.اما در سیستم های تعلیق الکترودینامیک از آهن رباهای دائمی بسیار قوی در ریل ها استفاده می شود. میدان مغناطیسی که بر اثر استفاده از این آهن رباها به وجود می آید باعث ایجاد نیروی دافعه می شود. وزن قطار به همراه مسافرین و در نظر گرفتن یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای معلق نگه داشتن چنین وزنی یکی از مهمترین مسائل در استفاده از قطار های مغناطیسی است. قطارهایی که از این تکنولوژی بهره ... ادامه مطلب »
تولید الکتریسیته توسط مار ماهی
۰۹ مرداد ۱۳۹۹

تولید الکتریسیته توسط مار ماهی

مارماهی برقی غیر عادی‌ترین گونه ماهی هاست. این ماهی قادر است شوک‌های الکتریکی قوی تا ۸۶۰ ولت تولید کند و از آن برای شکار و دفاع از خود استفاده کند. این ماهی در طبقه خود (طبقه مارماهی‌های الکتریکی آمریکای جنوبی) به عنوان یک شکارچی درجه یک شناخته شده‌است بطوری‌که هیچ جانور دیگری جرات ندارد که برای خوردن این نوع ماهی خطر مرگ به‌وسیله جریان برق را به جان بخرد. طول این ماهی‌ها به بیش از ۲ متر و وزن آن‌ها به ۲۰ کیلوگرم می‌رسد، البته طول اکثر این ماهی‌ها از یک متر تجاوز نمی‌کند.مار ماهی الکتریکی ضربان‌های الکتریکی منحصربه‌فرد خود را به گونه‌ای شبیه باتری به وجود می‌آورد که در آن توده‌ای از بشقابکها جریان برق تولید می‌کنند. این ماهی‌ها به‌وسیله توده صفحات الکتریکی (حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ صفحه) قادر است شوکهای الکتریکی با ولتاژ ۵۰۰ و جریان یک آمپر تولید کند.   ادامه مطلب »
اولین هواپیمای برقی
۰۸ مرداد ۱۳۹۹

اولین هواپیمای برقی

این پرواز کمتر از 10 دقیقه به طول انجامید. تولید این هواپیماها علاوه‌بر کاهش میزان مصرف سوخت، میتواند از میلیون‌ها دلار هزینه‌های نگهداری نیز صرفه‌جویی کند؛ چرا که موتورهای برقی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. بااین‌حال، برای برقی کردن هواپیماهای دریایی زمان زیادی لازم است. هواپیماهای برقی باید مورد آزمایش‌های زیادی قرار بگیرند تا از امن بودن آن‌ها اطمینان حاصل گردد. ضمن اینکه، یک موتور برقی حتما باید تاییدیه‌های مربوطه را دریافت کند. ادامه مطلب »
تولید برق توسط سرعت گیر
۰۲ دی ۱۳۹۸

تولید برق توسط سرعت گیر

یکی از بهترین روشهای تولید انرژی الکتریکی استفاده از سرعت گیرهای خیابان است. دست اندازهایی در انگلستان ایجاد شده اند که با عبور کردن خودروها از روی آن ها برق تولید می شود. در این دست اندازها انرژی جنبشی ناشی از حرکت خودروها به انرژی برق تبدیل می شود.این دست اندازها می توانند برای تأمین برق مورد نیاز چراغ های راهنمایی، علائم مورد استفاده در جاده ها و دیگر زیرساخت های شهری مورد استفاده قرار بگیرند.هر یک از این دست اندازها می توانند بسته به وزن خودروهایی که از روی آن ها عبور می کنند، ۵ تا ۵۰ کیلووات برق تولید کنند.                               نحوه تولید برق توسط این سرعت گیرها به این صورت است که با قراردادن این سرعت گیر درون زمین که به شکل یک مخروط دایره ای بوده و مقداری ازسطح روی مخروط که مورد استفاده برای کم کردن سرعت خودروها می باشد با استفاده از اندازه گیری ... ادامه مطلب »