اخبار

تولید برق از بدن
۱۸ آذر ۱۳۹۸

تولید برق از بدن

تولید برق از بدن، یکی از مواردی است که  در سال های اخیرمورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.  پژوهشگران چشمِ خود را از اطرافِ ما به بدنِ خودِ ما دوخته اند. ضربان قلب، جریان خون و تعاملات کیمیایی داخل بدن همه می توانند منبعی برای انرژی باشند. متخصصین زیادی روی نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی کار می‌کنند تا بتوانند بدن را منبع انرژی سازند. --* قدرت قلب: مهندسین دانشگاه اوربانا شَمپین ایالت النوی و دانشگاه نورت-وسترن با کمک متخصصین قلب دانشگاه آریزونا تیمی را تشکیل داده اند تا بتوانند دستگاهی که آنرا پیزوالکتریک  نانوریبون Piezoelectric nanoribbons نامیده‌اند تولید کنند. این دستگاه قسمتِ تولید کننده‌ی انرژی آن متشکل از ریبون‌هایی است که همانند چسب زخمی روی ماهیچه‌ی بیرونی قلب نصب می‌شود. نوارهای کوچک این دستگاه حاوی یک نوع کریستال است. حرکت قلب باعث خم و راست شدن این نوار می‌شود و در نتیجه، مقداری جریان برق ... ادامه مطلب »
اولین باتری جهان
۱۸ آذر ۱۳۹۸

اولین باتری جهان

اولین باتری ساخت دست بشر باتری بغداد و یا پیل اشکانی می باشد که در سال ۱۹۳۶ بدست «ویلهلم کونیگ» در نزدیکیهای شهر باستانی تیسفون نزدیک بغداد کشف شد. از سده نوزدهم میلادی تاکنون، الکساندر ولتا به نام مخترع باتری شناسایی شده‌است، حال آن که یافته‌های باستان‌شناسی در مناطقی از عراق کنونی نشان داده‌است که نزدیک دو هزار سال پیش از ولتا (۲۰۰ سال پیش از زادروز مسیح)، باتری در امپراطوری اشکانیان (درمناطقی که امروزه جزو عراق کنونی است) ساخته شده‌است. فرضیه‌های ارایه شده در زمینه یافته‌های باستان شناسان همگی بر این مطلب صحه گذاشته‌اند که این مجموعه در راستای کاربردهای الکتروشیمیایی از آن میان آبکاری الکتریکی فلزها ساخته شده که کشف ظرف‌های آبکاری شده در نزدیکیهای محل کشف این باتری، موئدی بر این مطلب است؛ یافته‌ای که به نوبه خود از یک جهش علمی تاریخی سرگذشت دارد. این باتری شامل کوزه‌ای سفالی ، ... ادامه مطلب »
تولید برق از باکتری
۱۰ آذر ۱۳۹۸

تولید برق از باکتری

تولید برق از باکتری، یک روش نوین در صنعت برق می باشد و بعضی از باکتری‌ها را به شکلی می توان تغییر داد که توانایی تولید الکتریسیته را داشته باشند. برخی از باکتری‌ها به شکل طبیعی می‌توانند به وسیله نوعی پروتئین که در غشا‌ء سلولی‌اش وجود دارد الکتریسیته تولید کنند.  البته چنین باکتری‌هایی اکثرا در شرایط محیطی سخت وجود دارند. مطالعات جدید حاکی از آن است که با تغییر دادن باکتری‌ها می‌توان از آن‌ها الکتریسیته تولید کرد. با استفاده از این دستاورد در آینده فاضلاب قابلیت تبدیل به آب تمیز را خواهد داشت.                              اکنون محققان موفق شده‌اند که بعضی از باکتری‌ها را به شکلی تغییر دهند که توانایی تولید الکتریسیته را داشته باشند. محققان، نخست یک مولکول  ویژه به اسم  +DFSO درست کردند که حاوی اتم‌های فلز آهن بود، سپس ... ادامه مطلب »
نیروگاه حرارتی دودکش خورشیدی
۱۰ آذر ۱۳۹۸

نیروگاه حرارتی دودکش خورشیدی

نیروگاه دودکش خورشیدی، یک نیروگاه خورشیدی است که از ترکیب کلکتورهای هوای خورشیدی و برج هدایت کننده هوا برای تولید جریان هادی القائی هوا استفاده می‌کند و این جریان هوا موجب چرخش توربین‌های پله‌ای فشار و در نهایت تولید برق توسط ژنراتور می‌شود. -* نحوه عملکرد نیروگاههای حرارتی دودکش خورشیدی: تابش خورشید موجب گرم شدن هوا در زیر سقف هادی نور (شفاف) که برج مرکزی را احاطه کرده است، می شود. در مرکز این سقف یک برج عمودی با دهانه ورودی عریض واقع شده است. محل اتصال این برج با سقف شیشه‌ای باید به نحوی ساخته شود که در مقابل نفوذ هوا مقاوم باشد. هوای گرم سبک‌تر از هوای سرد است لذا از برج بالا خواهد رفت. با مکش هوای گرم به بالای برج، هوای سرد مجدداً از فضای خارجی سقف وارد آن خواهد شد. این جریان مداوم هوا را با استفاده از توربین‌های پله‌ای فشار تبدیل به انرژی مکانیکی و سپس توسط ژنراتورهای مرسوم برق تولید می‌کند. شکل ۱ ... ادامه مطلب »
توربین بادی بالنی یا هوابرد ( Airborne )
۱۰ آذر ۱۳۹۸

توربین بادی بالنی یا هوابرد ( Airborne )

همان‌طور که میدانید اکثر پروژه‌های تولید الکتریسیته توسط توربین‌های بادی در سطح زمین اجرا می‌شوند و اغلب این توربین‌های بادی در بخش‌های مختلط زمین و یا در دریاها نصب و راه‌اندازی می‌شوند. برخی از نوآوری‌های عرصه توربین‌های بادی سبب شده تا نسل جدیدی از توربین‌ها با نام توربین‌های هوابرد (Airborne wind Turbine(AWT  ظاهر شوند. این توربین‌ها برخلاف سایر نمونه‌های زمینی، از طریق گاز هلیوم و به‌صورت شناور در اسمان راه‌اندازی می‌شوند. علت اصلی موفقیت این پروژه، وجود جریان‌های هوایی و تندبادهایی است که در ارتفاعات زیاد از سطح زمین وجود دارند. شهر فیربنکس آلاسکا نخستین منطقه‌ای بود که پذیرای این توربین‌های شناور شد.                               توربین شناور و هوابرد BAT که توسط محققین دانشگاه MIT طراحی و ساخته‌شده است، توسط گاز ... ادامه مطلب »
کاغذ نوری
۱۰ آذر ۱۳۹۸

کاغذ نوری

 محققان آمریکایی طرح جدیدی را ارائه داده‌اند که می‌تواند به معنی پایان عمر لامپ و تبدیل همه چیز در خانه به چراغ می باشد. محققان از «کاغذ نوری» رونمایی کرده‌اند که شامل روشی برای چاپ ورقه‌های کاغذ دارای ال‌ای‌دی‌های ریز است.به گفته محققان، این کاغذها را می‌توان بر روی دیوارها و حتی روی وسایل دیگر چاپ کرد تا همه چیز نورانی شود. همچنین آنها مدعی هستند که این فناوری، باریک‌ترین نور جهان با قابلیت چاپ و منعطف است. این دستاورد به ظهور چاپ سه‌بعدی تشبیه شده و Rohini شرکت سازنده آن ، در آیداهو اعتراف کرده که هنوز مطمئن نیست چگونه از آن استفاده خواهد شد.                                    این شرکت با نمایش کاغذهای دیواری، لگوهای خودرو و حتی اسنوبوردهای مجهز به این کاغذ نور اظهار کرد: روشهای نورپردازی امروزی نیازمند افزودن ... ادامه مطلب »
پنل خورشیدی به شکل گل آفتاب گردان
۱۰ آذر ۱۳۹۸

پنل خورشیدی به شکل گل آفتاب گردان

پنل خورشیدی به شکل گل آفتاب گردان با الهام از طبیعت طراحی و ساخته شده است. معمولاً پنل‌های خورشیدی در سقف خانه نصب می‌شوند اما اسمارت فلاور جایگزینی برای پنل‌های خورشیدی سقفی است که قادر به تولید برق است و در محوطه بیرون خانه قرار می‌گیرد. این پنل خورشیدی توسط گلبرگ‌ها انرژی از خورشید می‌گیرد. پنل خورشیدی به شکل گل آفتاب گردان با الهام از طبیعت طراحی و ساخته شده است. معمولاً پنل‌های خورشیدی در سقف خانه نصب می‌شوند اما اسمارت فلاور جایگزینی برای پنل‌های خورشیدی سقفی است که قادر به تولید برق است و در محوطه بیرون خانه قرار می‌گیرد. این پنل خورشیدی توسط گلبرگ‌ها انرژی از خورشید می‌گیرد.                            فقط یک دکمه را باید فشار داد تا در تمام طول شب گل‌ها جمع شوند؛ این گل آفتابگردان در دو نسخه برای منزل و مکان‌های تجاری قابل ... ادامه مطلب »
زمین کردن به روش یوفر ufer
۲۲ آبان ۱۳۹۸

زمین کردن به روش یوفر ufer

"یوفر"مهندس مشاوری بود که در جنگ دوم جهانی برای ارتش آمریکا کار میکرد و روش او بعد از وی ، بنام خودش به ثبت رسید. تکنیکی که یوفر پیشنهاد کرد ، برای مکان هایی بود که سفره های زیرزمینی آب در دسترس نبود، عمدتاً کم باران یا بی باران بود و در عین حال سیستم های برق به زمین خوب با امپدانس کم محتاج بودند. سایت های مورد نظر، بیشتر انبارهای بمب، غارهای مهمات زیرزمینی واقع در صحرای آریزونا و ناحیه Flagstaff بودند.اساس کار یوفر، اگر در مراحل ابتدائی ساختمان باشد ، بسیار ساده، اثرگذار و ارزان ... ادامه مطلب »
حفاظت کاتدی چیست؟
۲۲ آبان ۱۳۹۸

حفاظت کاتدی چیست؟

امروزه خوردگی شیمیایی فلزات از جمله مشکلات اساسی و هزینه ساز صنایع بزرگ به خصوص صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، آب و فاضلاب و … می باشد. لوله های انتقال و توزیع سوخت و آب، اسکله ها، کشتی ها، کندانسورها، دکلهای انتقال نیرو، مخازن ذخیره سوخت و دیگر سازه های مدفون (و یا غوطه ور) در یک الکترولیت متناسب با شرایط موجود و با توجه به ساختار متالورژیکی خود ، خورده شده و بعد از مدتی کار یک سیستم و پروسه فعال را مختل کرده و منجربه ضرر و زیان های غیر قابل پیش بینی می شوند.  در خصوص پیشگیری از خوردگی لوله های مدفون، کف مخازن رو زمینی و مخازن زیر زمینی نتیجه تحقیقات و آزمایشات انجام شده دو روش عمده زیر می باشد: -* 1- استفاده از انواع پوشش -* 2- استفاده از سیستم حفاظت کاتدیک از آنجائیکه پوشش های موجود هیچ یک دارای راندمان 100% نمی باشند لذا داشتن یک سیستم مکمل جهت حفاظت از خوردگی سازه های مدفون الزامی به نظر می رسد. روش تکمیلی یاد شده ... ادامه مطلب »
آینده انرژی برق آبی
۲۲ آبان ۱۳۹۸

آینده انرژی برق آبی

 نیروگاه‌های برق‌آبی یکی از قدیمی‌ترین منابع انرژی در جهان هستند و هم‌اکنون نیز به عنوان وسیع‌ترین منبع ملی تأمین انرژی پاک و برق تجدیدپذیر است. نقش آن در سال 2050 چه می‌تواند باشد؟ نیروگاه‌های برق‌آبی با فراهم کردن 7 درصد از انرژی برق کشور آمریکا و تأمین بیشتر از 143 هزار شغل در حوزه‌های مهندسی، زیرساخت‌ها، تأمین اپراتورها و حوزه نگهداری در قوت بخشیدن به اقتصاد کشور آمریکا بسیار مؤثر بوده‌اند.همچنین پمپ‌های ذخیره‌ای نیروگاه‌ها قادرند با ذخیره کردن چیزی حدود 97 درصد از برق تولیدیشان، نوید تأمین یک برق پایدار و منعطف با توانایی تولید انرژی پاک را برای خانه‌ها و بیزینس‌های آمریکایی بدهند. با این اوصاف، فکر می‌کنید آینده انرژی برق‌آبی به چه صورت است؟ برای جواب به این سؤال در دو سال گذشته بیش از 300 کارشناس از 150 دپارتمان خصوصی و دولتی مختلف و همچنین کمپانی‌های مرتبط با صنعت برق ... ادامه مطلب »